• inspiratie
  • Communiceren over de energietransitie

Communiceren over de energietransitie

De energietransitie is een complex en uitdagend proces dat ons allemaal raakt. De komende decennia nemen we afscheid van het aardgas en moeten we op zoek naar duurzame alternatieven. Gemeenten staan aan de lat om inwoners mee te nemen in die omvangrijke opgave. Ook de gemeente Maastricht werkt toe naar een klimaatneutrale stad in 2050. Dat is niet alleen voor beleidsmakers, maar ook op communicatief vlak een flinke zoektocht. Een goede communicatiestrategie kan daarbij het verschil maken. Sabrina adviseert de gemeente Maastricht in de communicatie over de energietransitie en neemt je mee in haar ervaringen.

Pionieren

De energietransitie is geen lineair proces, maar eerder een ontdekkingstocht vol uitdagingen en innovaties. Een standaardoplossing bestaat niet. Het vraagt om een pioniersgeest en creativiteit om de juiste weg te vinden naar duurzame alternatieven. Ook voor de communicatie over de energietransitie bestaat geen blauwdruk. Als communicatieprofessional sta je voor de uitdaging om samenhang te brengen in de verschillende facetten binnen de energietransitie. Of het nu gaat over energiearmoede, het verduurzamen van bedrijventerreinen of aardgasvrije wijken; belangrijk is om integraal te communiceren. We gaan van het aardgas af, dat is helder. Maar op welke manier, wanneer en wat het gaat kosten, dat is nog onbekend. Hoe neem je mensen mee in een opgave met nog zoveel onduidelijkheden?

Communicatie heeft een sleutelrol

Waar je als communicatieprofessional aan kunt bijdragen is het helder overbrengen van de informatie die wél bekend is en transparant zijn over de onzekerheden. Daardoor wordt complexe informatie toegankelijk en begrijpelijk voor de verschillende doelgroepen. Communicatie heeft een sleutelrol, omdat het helpt om helderheid te creëren.

Communiceren vanuit één frame

Bij de energietransitie rijst de vraag: hoe communiceer je over zoveel verschillende thema’s en zorg je toch voor eenduidigheid in de boodschap? Bij de gemeente Maastricht communiceren we vanuit één frame met één overkoepelende missie: een klimaatneutrale stad in 2050. We brengen alle thema’s binnen de energietransitie onder in de online communicatiecampagne #MissionZeroMaastricht. Op die manier maken we de thema’s zichtbaar en herkenbaar vanuit één boodschap.

“De energietransitie is een enorme opgave met grote maatschappelijke impact. Heel waardevol om daaraan bij te dragen.”

― Sabrina Gijsen, communicatieadviseur

Communicatie is maatwerk

Een van die thema’s is het aardgasvrij maken van wijken en bedrijventerreinen. Dat is niet alleen nieuw voor ons, ook de gemeente zet haar allereerste stappen daarin. De eerste gebiedstrajecten zijn nu gestart en er zullen nog vele volgen de komende decennia. #MissionZeroMaastricht biedt het kader van waaruit we consistent communiceren over waarom we van het aardgas afstappen. Het vormt als het ware de overkoepelende paraplu voor de communicatie over de energietransitie. Per thema of gebiedstraject ga je vervolgens aan de slag met doelgroep- en wijkgerichte communicatie. Dat vraagt om maatwerk. Bij iedere stap in het proces bekijken we samen met de inwoners en ondernemers wat zij nodig hebben, hoe de gemeente dat kan faciliteren en hoe we vanuit communicatie de boodschap helder kunnen overbrengen.

Basis voor de toekomst

Het uitdragen van die gezamenlijkheid is een van de uitgangspunten voor de communicatie. Samen zorgen gemeente en inwoners voor de goede keuzes. De bewoners hebben immers iets te kiezen en de gemeente faciliteert het proces om die keuze te kunnen maken. Transparantie en eerlijkheid over de mogelijkheden is een ander belangrijk uitgangspunt. Vanuit die uitgangspunten en de gezamenlijke communicatiedoelen werk je toe naar een effectieve middelenmix die de basis legt voor de komende jaren. Zoals het optuigen van een participatiepagina waar bewoners terecht kunnen voor actuele informatie over de ontwikkelingen in hun wijk, het opstellen en bijhouden van (een pagina met) de meest gestelde ‘Vragen en Antwoorden’ en het organiseren van bewonersavonden. Bij de inzet van middelen en bij iedere stap in het proces bewaak je op die manier ‘het grotere geheel’ en communiceer je vanuit het frame ‘een klimaatneutrale stad in 2050’ en het communicatiekader ‘#MissionZeroMaastricht’.  Zo brengen we structuur aan, ligt er een stevige bodem voor de toekomst en is communicatie van toegevoegde waarde.

Weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

+31 43 356 78 50
communicatie@facetn.nl

Lees onze andere artikelen