Als communicatieprofessional wil je maar één ding: dat je boodschap écht aankomt bij de doelgroep. Relevant, aantrekkelijk en via het juiste kanaal. Maar wat doe je als collega’s van buiten de communicatieafdeling vragen om ‘even iets op Facebook te zetten’, maar onduidelijk is wat dat moet opleveren. Een goed doordachte bladformule biedt de houvast die je nodig hebt.
Een bladformule, wat was dat ook alweer?
Een bladformule is de strategische basis voor de opzet en inhoud van je publicatie. Het beschrijft voor één communicatiemiddel je doelgroep(en) en hun interesses, wat je ermee wilt bereiken, welke positie het inneemt ten opzichte van je andere communicatie-uitingen. Kies je voor zakelijk zenden of voor actieve call to actions met humor? Kan allemaal natuurlijk, zolang je aan de voorkant maar keuzes maakt en één overkoepelend concept aanhoudt. Dan blijf je consistent en weet de ontvanger veel beter wat ‘ie met je berichten moet.
Is een contentstrategie niet voldoende?
Misschien heeft jouw organisatie al een communicatie- of contentstrategie die álle kanalen en middelen beschrijft. Zo’n strategie stelt duidelijke doelen per middel, waardoor je website bijvoorbeeld geen vergaarbak wordt. Maar vaak ontbreekt er een bladformule per middel. Dat leidt tot een ratjetoe aan (schrijf)stijlen. Een overkoepelende strategie waar je de bladformule ‘onder hangt’, is overigens geen must. Ook als je die (nog) niet hebt, kun je afspraken over een communicatiemiddel laagdrempelig vastleggen.
“Een bladformule geeft houvast aan je beleid en de toon waarop je als organisatie communiceert.”
― Ank Quadackers, copywriter
Is een bladformule nog van deze tijd?
Zeker weten! De term doet misschien denken aan vervlogen tijden. Toen we nog gedrukte periodieken maakten en met collega’s één internetverbinding deelden. Toch is een bladformule ook anno 2025 nog een waardevol instrument. Want hiermee waarborg je óók voor digitale platformen een duidelijke structuur.
Hoe kan een bladformule jou helpen?
Hoe vaak krijg jij een tekst voorgeschoteld met het verzoek: jij bent van Communicatie, zet dit even op de website. Durf jij je collega dan te zeggen dat de tekst de plank misslaat? Vind je het lastig om uit te leggen dat we voor interviews met ervaringsverhalen kiezen en geen redactionele stukjes? Niet nodig! Wijs hem (of haar) op de bladformule. Dus simpelweg op de afspraken die met elkaar zijn gemaakt. Want een bladformule is niet van Communicatie alleen. Die maak je als organisatie met elkaar.
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Een bladformule hoeft geen dik handboek te worden, waar je eerst de regels moet napluizen voordat je content maakt en publiceert. Bepaal op basis van je missie en visie wie je bent als organisatie. Waar je voor staat, hoe je met elkaar en met je buitenwereld praat en wat je van hen verwacht. Doe dat vooral samen – met collega’s van verschillende afdelingen, zeker als zij vanuit de inhoud geregeld voor input moeten zorgen. Op basis daarvan maak je samen een (beknopte) handleiding waar je op terug kunt vallen.
Is die bladformule er vervolgens voor de eeuwigheid?
Zeker niet! De wereld verandert, de maatschappij en ook je organisatie. Dat verandert ook je communicatie of je tone of voice. Evalueer dus eens per jaar, onderzoek wat je lezers willen en pas zo nodig je bladformule aan. Zo laat je zien dat een bladformule geen stoffig imago verdient, maar absoluut relevant is in je communicatie.
Weten wat wij voor jou kunnen betekenen?
Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.