Vooropgesteld: wij zijn geen data-experts. Wat wij wél doen, is gebruikmaken van data om onze online communicatie zo goed (en effectief) mogelijk in te richten. Want cijfers vertellen hoe het zit. Ze geven ons inzicht in het gedrag van onze doelgroepen. Door data te analyseren en te duiden, kunnen we gerichte keuzes maken en zo onze communicatie verder verfijnen. De online kanalen die we analyseren en waar we ons in dit artikel op richten zijn de websites (van onszelf en onze klanten) en de socialmediakanalen LinkedIn, Facebook en Instagram.
De meerwaarde van data
Op je online kanalen verzamel je continu data over het gedrag van je doelgroep. Door deze data te ordenen en te interpreteren, krijg je inzicht in waar jouw doelgroep het meest actief is (op welke socialmediakanalen) en wat ze interessant vinden (welke content). Dit kan per kanaal verschillen. Deze inzichten helpen om je contentstrategie aan te scherpen, zodat je jouw communicatie zo effectief en efficiënt mogelijk inzet. Daarnaast kun je met cijfers jouw keuzes verantwoorden. Je acteert op basis van feiten en blijft weg van het nemen van beslissingen op onderbuikgevoel. Om deze redenen maken wij meten, evalueren en bijsturen onderdeel van ons online communicatieproces.
“Cijfers helpen je om weg te blijven van het maken van keuzes op onderbuikgevoel.”
― Iris Vogt, online communicatieadviseur
Wat cijfers je vertellen
Kritische prestatieindicatoren (KPI’s) helpen je verantwoordelijkheid te nemen voor het succes van je online activiteiten. Afhankelijk van welk doel je wil bereiken, bepaal je de KPI waarop je gaat sturen. Maak deze KPI zo concreet mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een toename van aantal volgers per socialmediakanaal of meer actief websiteverkeer (x aantal betrokken sessies). Bepaal per kanaal de twee of drie belangrijkste zaken die je wil weten (en meten) en waarop je wil (bij)sturen. Zo breng je focus aan en werk je gericht aan je doelen.
Social media
De statistieken van de verschillende socialmediakanalen laten je onder andere zien welke content het goed doet en hoe jouw doelgroep eruitziet. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar het bereik van een bericht, welke bericht de meeste interactie oproept en de ontwikkeling van het aantal volgers. Ook is het interessant om te zien wie jouw doelgroep per kanaal is en welk soort content het op welk kanaal goed doet. De statistieken geven bovendien inzicht in de dagen en tijden die wel of niet geschikt zijn om content te plaatsen.
Website
Google Analytics geeft inzicht in het gebruik van je website. Hoe zijn bezoekers op de website terechtgekomen? Als ze via een zoekmachine komen: welke zoekwoorden hebben ze gebruikt? Hoeveel personen zijn via een link op je andere (socialmedia)kanalen op jouw website terechtgekomen? Hoe vaak zijn pagina’s bekeken? Klikken gebruikers snel weer door of nemen ze de tijd om de informatie daadwerkelijk te lezen? Zijn hier bepaalde trends in te ontdekken? Deze informatie (en meer) helpt je om keuzes te maken in zowel inhoud als de inrichting van de website, zodat die aansluit op de behoefte van je doelgroep.
Verlies de samenhang niet uit het oog
Natuurlijk gaat het niet alleen om wat er op ieder afzonderlijk kanaal gebeurt, maar óók om de combinatie. Met name bij campagnes is het cruciaal alle (tussentijdse) resultaten naast elkaar te leggen, het (doorklik)gedrag in kaart te brengen en waar nodig bij te sturen. Deze inzichten kun je ook weer gebruiken voor nieuwe campagnes. Kortom, monitor periodiek -bijvoorbeeld maandelijks- je website-, social media, en campagnestatistieken, zodat je je communicatie kunt blijven afstemmen op de behoeftes en interesses van je doelgroep.
Google Analytics wijzigt per 1 juli
Per 1 juli verdwijnt de huidige versie van Google Analytics (Universal Analytics). Vanaf dan komt alle data alleen nog binnen bij Google Analytics 4. Reden van deze vernieuwde versie is de verandering in privacywetgeving. Hierdoor moet data op een andere manier worden verzameld. Cookies zullen uiteindelijk verdwijnen, waardoor bepaalde data niet meer herkend wordt. Google Analytics 4 speelt in op deze ontwikkeling.
Het belangrijkste verschil tussen de oude en de nieuwe versie is de meetmethode. De nieuwe versie richt zich met zogenaamde events op interactie op je website: hoe actief (betrokken) is een bezoeker? Ook biedt Google Analytics 4 aan de hand van parameters en andere functionaliteiten extra mogelijkheden om een zo compleet mogelijk beeld van de customer journey te krijgen.
Maak je (alleen nog) gebruik van de huidige versie van Google Analytics? Stap dan over naar de nieuwe versie, zodat je ook na 1 juli nog data binnenkrijgt. Dit doe je eenvoudig in je bestaande account.
Benieuwd op welke manier data kan bijdragen aan jouw online communicatie?
Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.