Uit ervaring weten we dat online zichtbaarheid grote invloed heeft op de reputatie van een organisatie. Maar we weten ook dat het er in de praktijk vaak bij inschiet om regelmatig nieuwsupdates op de website te plaatsen en social media bij te houden. Werkzaamheden die veel tijd kosten als je het goed wilt doen. En dat terwijl online profilering veel meerwaarde kan bieden.
Online zichtbaarheid helpt je organisatie onder de aandacht te brengen bij het brede publiek en je doelgroepen. Als je je online goed weet te profileren, draagt het bij aan het realiseren van je organisatiedoelstellingen. Ook helpt online zichtbaarheid om je te onderscheiden van je concurrenten en nieuw talent aan te trekken.
Voordelen van online profilering
1. Je laat aan de buitenwereld zien wat je te bieden hebt en je deelt je kennis.
Hoe zichtbaarder je bent als organisatie, hoe eerder mensen je weten te vinden, zien wie je bent en wat je voor ze kunt betekenen. Ze gaan je volgen, worden nieuwsgierig en willen meer van je weten. Daarbij geldt: kwaliteit boven kwantiteit. Liever 1x per week iets plaatsen dat meerwaarde biedt, dan dagelijks content die weinig toevoegt.
2. Je eigen medewerkers vinden het ook leuk om je te berichten te lezen, te liken en te delen.
Goede online profilering draagt bij aan trots; trots van medewerkers op hun organisatie en de projecten waaraan zij werken. Het stimuleert collega’s om op online kanalen te vertellen over hun werk. Als je de medewerkers centraal zet in je berichten, worden zij ook écht het gezicht van jouw organisatie. Ook hiermee houd je je personeel betrokken.
3. Je kunt online zichtbaarheid goed inzetten voor arbeidsmarktcommunicatie en het aantrekken van personeel.
Krapte op de arbeidsmarkt speelt in vrijwel alle branches. Als je laat zien waar je als organisatie mee bezig bent, je de buitenwereld een kijkje in de keuken gunt en laat kennismaken met je medewerkers, straalt dit (positief) af op je bedrijf. Want wie wil nou niet in een organisatie boordevol kennis en expertise werken met die collega die vol lof over zijn werkgever (en projecten) spreekt!
Aan de slag: breng focus en structuur aan
Je hoeft niet actief te zijn op alle online kanalen. Kies het kanaal dat het beste bij je dienstverlening of product past en zorg dat je daar laat zien wat je te bieden hebt. Deel interessante content op een persoonlijke manier. Social media draait om het opbouwen van relaties. Hoe meer boeiende content, hoe hoger de attentiewaarde. Met een contentkalender maak je inzichtelijk voor jezelf wat je de komende weken gaat delen via social media, nieuwsbrief en/of website. Iedere keer vanuit een andere invalshoek; vanuit de medewerker, de klant, het product of je dienstverlening. Online zichtbaarheid is een proces, dat continu doorloopt en groeit.
Heb jij ook altijd al meer willen doen met online zichtbaarheid? Wat als je er niet aan toe komt?
Onze (online) communicatieadviseurs denken graag met je mee over de juiste aanpak. En onze copywriter kan je helpen met pakkende teksten en interviews. Dit hebben we onder andere gedaan bij de socialmediacampagne Wereldbaan van Stichting kom Leren, waar medewerkers met verschillende achtergronden vertellen over het werken bij kom Leren. Ook adviseerden we over hun nieuwe ‘werken bij’-website, van concept tot livegang. Voor gemeente Maastricht werkten we aan de online campagne Recycleklaar met nieuwsupdates, polls en weetjes over afvalscheiding. Sinds kort ondersteunen we RBL Outdoor in haar online zichtbaarheid door het schrijven van nieuwsupdates op hun website en LinkedIn-pagina.
Benieuwd hoe wij kunnen helpen om je online zichtbaarheid te vergroten?
Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.