Factor C. Als communicatieprofessional ben je er vast bekend mee. Het is een fijne en uitgebreide methode om strategisch, omgevingsbewust en met concrete tools ‘in het hart van beleid’ aan de slag te gaan met communicatie. Dat klinkt inspirerend. Maar ook groots en overweldigend, zo horen we vaak. En dat is niet nodig. Factor C kán een gereedschapskist zijn die je makkelijk openklapt. Ghislaine vertelt je hoe zij dit doet.
Kies wat voor jou werkt
Naast andere communicatiemethodieken grijpen we bij Facet& vaak terug op Factor C. We doorlopen de leidraad zelden van A tot Z, en daarin zit gelijk een deel van de crux om Factor C makkelijker te gebruiken. De stappen van Factor C zijn niet in beton gegoten. De methodiek heeft een aantal pijlers, met elk zijn eigen stappen. Je kunt daarvan gebruiken wat voor jou handig en verrijkend is. Zo werken wij vaak met de ringen van invloed en kritiek-repliek.
Het gesprek is belangrijker dan het resultaat
Factor C is geen ‘kunstje’ en ook geen heilige graal. Het is een methodiek die je kan helpen. Als je aan de slag gaat met Factor C, levert dat vaak verhelderende en goede gesprekken op met je (interne) opdrachtgever. Daarin zit vooral de winst. Het helpt je om in positie te komen als adviseur. Je laat meteen zien waar jouw waarde zit en het legitimeert waarom je (vanaf het begin) bij het proces betrokken wil zijn. Je hebt iets toe te voegen en helpt het project echt verder.
Samen weet je veel
Met Factor C is het komen tot een communicatieaanpak een teamprestatie. Je weet als team veel, meer dan je denkt. Factor C helpt om dat bij elkaar te brengen, te ontwarren en van daaruit te bepalen waar je op in gaat zetten. Als je een halve middag de koppen bij elkaar steekt en een flipover erbij pakt, kom je al een heel eind. Zo’n sessie verhoogt ook nog eens de betrokkenheid en het teamgevoel én het is een efficiënte manier van werken. Als communicatieadviseur kun je na de sessie namelijk met gedegen input aan de slag om tot het uiteindelijke plan te komen. En wat je oplevert, is per definitie gedragen.
“Je zult erachter komen dat je als projectteam veel weet. Aan de slag dus om dat op papier te krijgen en dat begint met: leegschrijven. Om van daaruit te gaan ordenen en lijn aan te brengen. Factor C helpt je te ontrafelen en koers te bepalen.”
― Ghislaine Huveneers, communicatieadviseur
Welk deel van Factor C je het best kunt gebruiken, verschilt per situatie. De leidraad van CommunicatieRijk helpt je in de mogelijkheden. We zoomen verder in op de onderdelen die wij vaak gebruiken, aan de hand van een recente casus voor een woningcorporatie.
Analyse stakeholders: wie betrekken op welke manier?
Het is een grote uitdaging voor woningcorporaties om te (blijven) zorgen voor genoeg, betaalbare en verduurzaamde woningen. Om wijken klaar te maken voor de toekomst, ontkomen ze vaak niet aan herinrichting. Zo ook in deze casus. Een paar honderd woningen kunnen niet anders dan gesloopt en nieuwgebouwd worden. Natuurlijk is niet iedereen het daarmee eens en roept dit plan allerlei reacties op. Een complex speelveld, met tegengestelde belangen en onduidelijkheid over wie wat doet en op welke manier betrokken is. De ringen van invloed hielpen hier om een analyse van de stakeholders te maken. Door samen met het projectteam met dit model aan de slag te gaan, ontstond inzicht in wie met het plan te maken heeft of krijgt. En hoe die partijen betrokken zijn én zouden moeten zijn. Het gaf zicht op welke bewegingen belangrijk (en nodig) waren; hele waardevolle input voor de communicatie-aanpak.
Kritiek-repliek: om te komen tot een boodschap die beklijft
Niets is belangrijker dan dat je boodschap overkomt en aansluit bij het perspectief en de belevingswereld van de mensen voor wie je het doet. Een kritiek-repliek-sessie helpt daarbij, zo bleek ook bij dit project.
Samen met het projectteam inventariseerden we vragen en mogelijke kritiekpunten. We redeneerden vanuit de belangrijkste groepen waar komende tijd vragen van te verwachten zijn. Alle projectleden kenden wel iemand in de wijk. Door te denken vanuit deze mensen en te formuleren in de ik-vorm kwam op tafel waar het om draait. Vervolgens formuleerden we ‘de repliek’ ofwel de antwoorden. Nog niet alles was helder, maar ook dat was winst: onduidelijkheden werden inzichtelijk en genoteerd om verder uit te werken.
Alle input was de basis voor ons om de kernboodschap en Q&A’s uit te werken. En wat er sindsdien ligt, vormt het uitgangspunt voor alle communicatie over dit plan. Via algemene middelen, maar ook (juist!) voor collega’s die veel in de wijk komen en contacten hebben. Zij werken nu op basis van één heldere en eenduidige boodschap en hebben een leidraad om vragen te beantwoorden.
Durf te omarmen
Factor C hoeft dus helemaal niet ingewikkeld te zijn. Door de methodiek flexibel in te zetten en de tools te gebruiken die voor jouw project relevant zijn, zorg je voor meer overzicht, betere samenwerking en effectievere communicatie. Begin klein, gebruik de onderdelen die je aanspreken en werk van daaruit verder. Zo groeit Factor C als onderdeel van je werk en ervaar je wat het teweeg kan brengen. Factor C maakt het verschil – als je het durft te omarmen.
Weten wat wij voor jou kunnen betekenen?
Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.