Duurzaamheid | Gemeente Maastricht
Gemeente Maastricht komt in actie en zoekt oplossingen voor de vraagstukken van de toekomst. Het einddoel: een duurzame gemeente die groene energie opwekt, voedsel teruggeeft aan de aarde en woningen duurzaam verwarmt. Dat vraagt om bewustwording, het aanpassen van gedrag en luisteren naar elkaar. Met communicatie dragen wij daar ons steentje aan bij.
Afvalbeleid
Maastricht heeft de ambitie om in 2050 een gemeente te zijn waar (bijna) geen afval meer is en grondstoffen steeds opnieuw worden gebruikt. Dit doel is uitdagend en vereist intern draagvlak, maar bovenal het valt of staat met een bewuste omgang met afval. Van 2017 tot 2024 adviseerden en ondersteunden we de gemeente communicatief en participatief hierbij. Samen zetten wij in op overtuigende communicatie om bewoners te informeren én stimuleren.
PBD-campagne
De gemeente Maastricht staat voor de uitdaging om de kwaliteit van het Plastic verpakkingen, Blik en Drinkpakken afval (PBD) op niveau te krijgen. Vaak belanden verkeerde of halfvolle verpakkingen bij het PBD-afval. Met de landelijke campagne Recycleklaar wordt hier aandacht voor gevraagd. Samen met Buro Dirigo hebben wij de campagne op maat gemaakt voor Maastricht. We zorgden voor een plan van aanpak, persmoment, flyer, online content, advertenties en commercials via lokale media en stadsbussen.
“Goede communicatie draagt bij aan duurzame gedragsverandering.”
― Melanie Coenen, communicatieadviseur
RES Maastricht-Heuvelland
Ook werkten wij in 2020 voor de Regionale Energie Strategie Maastricht-Heuvelland. We adviseerden de zes gemeentes van deze (sub)regio over de inrichting van de maatschappelijke raadpleging.
Lees meer
Gemeente Maastricht klimaatneutraal in 2050
De gemeente Maastricht wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Dat is een grote opgave, die invulling krijgt door middel van meerdere projecten. Wij ondersteunden bij de communicatie van de projecten Aardgasvrije Wijken, de Energietransitie en de Transitievisie Warmte.
Energietransitie
Om haar doelen in 2050 te bereiken, heeft de gemeente Maastricht verschillende initiatieven opgezet. Bij het slagen van deze projecten vervult communicatie een cruciale rol. Wij vertaalden de communicatiestrategie naar de communicatiecampagne #MissionZeroMaastricht en een contentkalender. De uitvoering en verdere ontwikkeling van deze campagne pakken wij ook op. Verder adviseerden wij over het communicatie- en participatietraject van de Wijkuitvoeringsplannen (WUPs). Daarmee kan de gemeente stevig invulling geven aan de communicatie over de energietransitie.
Transitievisie warmte
In de Transitievisie Warmte beschrijft de gemeente de kansen naar een aardgasvrije stad. Wij boden ondersteuning bij het opstellen van een begrijpelijk beleidsstuk, onder andere door samen met de projectleider de stappen van Factor C te doorlopen. Ook stelden we een communicatieplan op voor de introductie van deze visie en de bestuurlijke vaststelling daarvan. Wij voerden het plan uit en maakten onder andere een animatie.
Aardgasvrije wijken
De gemeente heeft de opgave om alle woningen in Maastricht voor 2050 aardgasvrij te maken. Dit wordt gebiedsgericht aangepakt en uitgewerkt in Wijkuitvoeringsplannen (WUPs). Iedere WUP is gekoppeld aan een intensief communicatie- en participatietraject. Wij adviseerden hierover, maakten communicatieplannen en leverden een leidraad op als handreiking voor de communicatie over aardgasvrije wijken. Ook stelden we een toolkit samen met sjablonen en standaarden voor de communicatieproducten.
Energiesysteem van de toekomst
De warmtevoorziening van gebouwen is nog afhankelijk van aardgas. Het toekomstige, duurzame energiesysteem richting 2050 is fossiel- en aardgasvrij. De gemeente heeft vastgelegd hoe dat toekomstig energiesysteem eruit zal zien en welke keuzes nodig zijn voor Maastricht. Wij hielpen om dit document te ‘vertalen’ in begrijpelijke taal.