Sociaal | Gemeente Maastricht
Het Sociaal Domein van de gemeente Maastricht heeft de afgelopen jaren met veel veranderingen te maken gehad. Al sinds de decentralisatie van de Participatiewet, Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in 2015 is ze in beweging. In tijden van verandering is goede communicatie nodig. Wij ondersteunen door het opstellen (en uitvoeren) van een communicatieaanpak die richting geeft, duidelijkheid schept en vertrouwen wekt.
Sociaal Domein
Voor het cluster Sociaal van de afdeling Communicatie vervulden wij in 2021 en 2022 tijdelijk de functie van senior adviseur én adviseerden wij over de inrichting van de communicatiefunctie van dit cluster. Tegelijkertijd zetten we tijdelijk onze ondersteuning voort bij de uitvoeringsdienst. Als trio ‘strateeg, senior en adviseur’ ondersteunden we zo beleid én uitvoering, en adviseerden we over de communicatie.
Duurzaam Sociaal Domein
Duurzaam Sociaal Domein staat voor de beweging die het Sociaal Domein van de gemeente Maastricht maakt naar een toekomstbestendige organisatie. Van januari 2021 tot augustus 2022 ondersteunden wij deze organisatieverandering en adviseerden we het management en programmateam over de (interne) communicatie en participatie van medewerkers. Ook in 2023 waren we voor een aantal dagen per week betrokken bij (de implementatie van) deze beweging.
“Duurzaam veranderen kan alleen als je het samen doet en iedereen erbij betrekt.”
― Claudia Schutter, communicatieadviseur
Visie op communicatie
De ontwikkelingen binnen het Sociaal Domein vragen om een herijking van de visie en inzet van het communicatieteam. Wij hielpen de gemeente Maastricht met het formuleren van een communicatievisie en het in positie brengen van de adviseurs.
Sociale Zaken Maastricht Heuvelland
Sociale Zaken Maastricht Heuvelland (SZMH) is de sociale dienst waarin vijf gemeenten hun krachten bundelen. Van 2018 tot medio 2022 ondersteunden wij SZMH bij de communicatie.
Sociale Kaart
De Sociale Kaart biedt een uitgebreid overzicht van diensten, organisaties en activiteiten binnen het sociaal domein, bedoeld voor professionals en inwoners. Belangrijk is dat de informatie op de Sociale Kaart gemakkelijk toegankelijk, begrijpelijk en gestructureerd is, met gebruik van eenvoudig taalniveau en het vermijden van vakjargon. Wij zetten in februari en maart 2024 een copywriter in voor de redactie en correcties van deze Sociale Kaart.