Stichting kom Leren
kom Leren heeft 19 basisscholen in de regio Maastricht-Heuvelland. De stichting staat voor ‘Samen voor goed onderwijs’ en zoekt voortdurend naar verbetering en innovatie. Bij kom Leren staat de mens centraal. De stichting wil het verschil maken voor álle kinderen in haar werkgebied en heeft oog voor de talenten en groei van medewerkers. Wij zijn sinds 2017 de vaste communicatiepartner van kom Leren.
Strategie en ondersteuning
Om de communicatie van kom Leren te versterken, lieten we een onderzoek uitvoeren naar de naamsbekendheid en het imago van de stichting. Met de input van dat onderzoek en hun strategisch beleidsplan 2019-2023 maakten we destijds de vertaling naar een communicatieplan en een online strategie. In 2023 ontwikkelde kom Leren een nieuwe Koers voor de periode tot 2027. Wij adviseerden over de doorvertaling ervan en de communicatie erover. Op basis van de nieuwe Koers herijken we in de tweede helft van 2023 de communicatiestrategie voor de komende jaren.
Corporate huisstijl en website
Een nieuwe huisstijl was de kers op de taart van de nieuwe (communicatie)koers 2019-2023. We werkten met plezier aan die nieuwe stijl samen met Studio Eikenhorst. Daarnaast zorgden we voor de implementatie van een nieuwe corporate website en brachten we deze website en de negentien scholenwebsites onder één dak, samen met een school-ouder communicatieportaal. Een goede basis voor professionele en uniforme communicatie.
“Een zichtbaar en stevig kom Leren. Een resultaat dat staat.”
― Ghislaine Huveneers, communicatieadviseur
Corporate middelen en campagnes
We ontwikkelen diverse corporate middelen. Sommige daarvan maken deel uit van een corporate campagne. Met de Instagram Takeover neemt een medewerker het account tijdelijk over om een inkijkje te geven in een werkweek. Bij de campagne In Beeld vertelden medewerkers over hun werk en drijfveren. In de videoserie ‘Samen voor goed onderwijs’ lieten we zien hoe de missie van kom Leren in de praktijk vorm krijgt.
Daarnaast werken we mee aan de (door)ontwikkeling van het intranet, redigeerden we het Koersplan 2023-2027, ondersteunden we bij het maken van het jaarverslag, ontwikkelden we twee keer het personeelsmagazine kom Lezen en schreven we de teksten voor een flyer en de website van de kom Leren Academie.
Arbeidsmarktcommunicatie
Personeel vinden is (ook) in het onderwijs een uitdaging. We ondersteunen daarom met arbeidsmarktcommunicatie. We ontwikkelden daarvoor een plan en de online campagne Wereldbaan. Daarin vertellen medewerkers met verschillende achtergronden over werken bij kom Leren. We hielpen met het attractiever in de markt zetten van vacatures. En we adviseerden over de nieuwe werken bij-website. We begeleidden dit project van concept tot livegang.
Communicatieondersteuning scholen
Ook voor de afzonderlijke scholen realiseren we middelen en materialen. Zo ontwikkelden we voor een aantal scholen een nieuwe huisstijl, ondersteunden we bijvoorbeeld rondom open dagen en vernieuwden we bijna alle scholenwebsites.